مصرف مکمل در بارداری
مصرف مکمل در بارداری

مکمل دوران بارداری، مولتی ویتامین هایی هستند که برای دوران بارداری و شیردهی به مادران تجویز می شوند. مصرف برخی ویتامین ها و املاح معدنی موجود در مکمل ها و مولتی ویتامین ها برای زنانی که قصد بارداری دارند و یا باردار هستند و یا زایمان کرده و یا درحال شیردهی هستند، ایمن و مناسب می باشد.



اسید فولیک
نیاز به اسیدفولیک طی بارداری افزایش می یابد. بدلیل نقش اسید فولیک درپیشگیری از نقایص مادرزادی لوله عصبی، بهتر است مصرف این مکمل از سه ماه یا حداقل یک ماه قبل از بارداری شروع شود و برای خانم های بارداری که از قبل تصمیم به بارداری نداشته اند به محض اطلاع از بارداری مصرف روزانه 400 میکروگرم از این مکمل طی سه ماهه اول توصیه می شود.
منابع غذایی غنی از اسید فولیک شامل سبزی های تیره مثل اسفناج، میوه ها مثل مرکبات و همچنین حبوبات می باشد.

آهن
در دوران بارداری نیاز به آهن تا 2 برابر نسبت به قبل از بارداری افزایش می یابد که این میزان نیاز، به هیچ وجه از طریق مواد غذایی به تنهایی تامین نمی شود. عوارض نامطلوب فقر آهن بر رشد و تکامل جنین و سلامت مادر شامل افزایش خطر مرگ و میر مادر، رشد ناکافی جنین، زایمان زودرس و افزایش خطر مرگ و میر جنین می باشد که برای پیشگیری از این عوارض مصرف روزانه یک عدد قرص آهن (فروس سولفات 150 میلی گرم ) از پایان ماه چهارم بارداری تا 3 ماه بعد از زایمان الزامی است. بهترین زمان برای مصرف آهن شب، قبل از خواب می باشد و بهتر است این دارو همراه با غذا و داروهای دیگر مصرف نشود.

مولتی ویتامین و کلسیم
در دوران بارداری نیاز به ویتامین ها و املاح معدنی افزایش می یابد. باید اطمینان حاصل شود که برنامه غذایی روزانه، مواد مغذی مورد نیاز خانم باردار را تا حد زیادی تامین می کند. به خصوص زمانی که ترکیب برنامه غذایی خانم باردار از تعادل وتنوع کافی برخوردار نیست و یا خانم باردار به علت حاملگی های مکرر و به ویژه با فاصله کم ذخایر بدنی کافی ندارد، می بایست مصرف مکمل های تغذیه ای توصیه شود.


(اینستاگرام) مصرف مکمل در بارداری








#دکتر_مهدیه_فلاح #پزشک_زنان #درمان_ناباروری #درمان_نازایی #بیماریهای زنان #مشاوره_آنلاین #رشت #پزشک_متخصص_زنان #زایمان_طبیعی #سزارین #بارداری #تولد_نوزاد #دریافت_نوبت #لاپاراسکوپی #جراحی #هیستروسکوپی #حاملگی #حاملگی_خارج_از_رحم #درمان_عفونت_لگن #مکمل_غذایی #ویتامین_در_بارداری #تغذیه_بارداری #داروی_تقویتی_بارداری #مصرف_مکمل #مصرف_آهن #کلسیم #سلامت_جنین