دیابت بارداری
دیابت بارداری

دیابت بارداری یکی از مشکلات شایع بارداری است. باتوجه به عوارضی که دیابت برای مادر و بخصوص جنین دارد، تشخیص و درمان به موقع آن طی بارداری و همکاری مادر باردار در این جهت بسیار ضروری است.


💠 در سه ماهه اول بارداری، قند خون بالای مادر می تواند اثرات نامطلوبی بر ارگانهای حیاتی بدن جنین مانند قلب داشته باشد. در سه ماهه دوم و سوم منجر به رشد بیش از حد جنین و افزایش مایع اطراف جنین می شود که می تواند عوارضی چون زایمان زودرس، زایمان سخت، آسیب جنین حین زایمان، مرگ و میرجنین در رحم مادر، افت قند خون و کلسیم نوزاد و مشکلات تنفسی در نوزاد داشته باشد.

افراد زیر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند :
_ افراد دارای اضافه وزن
_ تست تحمل گلوکز مختل
_ سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت
_ سابقه تولد نوزاد بیش از 4 کیلوگرم
_ سابقه تولد نوزاد مرده در گذشته
_ سابقه ابتلا به دیابت بارداری در بارداری قبلی
_ داشتن مایع آمینوتیک (مایع اطراف جنین) بیش از حد نرمال

خانم های بارداری که دارای هریک از عوامل خطر بالا هستند باید در اولین ویزیت بارداری از نظر دیابت غربالگری شوند که برای این کار نیاز به انجام تست تحمل گلوکز با محلول خوراکی گلوکز می باشد. در سایر زنان باردار این تست باید در هفته 24 تا 28 بارداری به منظور غربالگری دیابت بارداری انجام شود.
باتوجه به عوارضی که دیابت بارداری می تواند به همراه داشته باشد در زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به این عارضه هستند در صورت طبیعی بودن نتایج تست غربالگری سه ماهه اول مجددا این تست در هفته 24 تا 48 تکرار می شود.
درصورت تشخیص ابتلا به دیابت، اصلاح رژیم غذایی، فعالیت بدنی مانند پیاده روی، کنترل دقیق وزن و چک قند خون با گلوکومتر در منزل و همچنین آزمایشات دوره ای در آزمایشگاه الزامی است.

درصورتی که کنترل قند خون بیمار با اصلاح سبک زندگی میسر نشد تجویز داروهای کنترل کننده قند خون مانند انسولین و متفورمین بر اساس تشخیص پزشک معالج الزامی است. بارداری همراه با دیابت بخصوص زمانی که کنترل قند خون نیاز به درمان دارویی دارد بارداری پرخطر درنظر گرفته می شود و نیاز به مراقبت ویژه از مادر و جنین تحت نظارت دقیق پزشک متخصص دارد. انجام مکرر نوار قلب جنین، سونوگرافی بیوفیزیک
ال پروفایل، چارت قند چهار نوبته در منزل و بررسی دوره ای قند خون در آزمایشگاه برای تشخیص و درمان به موقع مشکلات مادر و جنین الزامی است.

نوبت دهی آنلاین

دیابت بارداری (اینستاگرام)