عفونتهای زنان (قسمت اول)

واژن بطور طبیعی ترشحاتی دارد که از غدد جدار واژن، دهانه رحم، رحم و همچنین از میکروبهای نرمال موجود در واژن و فرآورده های متابولیک آنها منشا می گیرد. میکروارگانیسم های طبیعی موجود در واژن معمولا 6 گونه باکتری است که با ترشحات خود محیط واژن را برای حضور عوامل بیماریزا نامناسب می سازند.

💠 عواملی که باعث ترشحات نرمال واژن می شوند تحت تاثیر میزان هورمونها در طول سیکل قاعدگی تغییر می کنند بنابراین میزان و غلظت ترشحات واژن در یک خانم طی یک سیکل قاعدگی تغییر می کنند و معمولا در میانه سیکل افزایش می یابند اما این ترشحات بی رنگ و گاهی سفید رنگ و بی بو می باشد و باعث بروز علائم تحریکی مانند سوزش و خارش نمی شود.

📄 واژینوز باکتریال
عامل این بیماری چند میکروب مختلف است که جایگزین میکروبهای نرمال واژن می شوند. علت دقیق این عفونتها مشخص نمی باشد اما عواملی مثل نزدیکی های مکرر یا استفاده از دوش واژینال می تواند سبب ایجاد محیط نامناسب برای میکروبهای طبیعی و رشد میکروبهای بیماریزا شود. پس از اینکه میکروبهای نرمال واژن به هر دلیل از بین می روند بازسازی مجدد این فلور طبیعی واژن دشوار و عود عفونت بسیار شایع است.
علائم این بیماری شامل ترشحات خاکستری رنگ واژینال و بوی بد ماهی از واژن بخصوص بعد از نزدیکی است و درمان آن با آنتی بیوتیکهایی مثل مترونیدازول و کلیندامایسین می باشد.

📄 واژینیت تریکومونایی
عامل آن انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس است که از طریق جنسی منتقل می شود. علائم آن شامل ترشحات واژینال بسیار حجیم، چرکی و بد بو که ممکن است حتی از واژن خارج شود و با خارش هم همراه باشد. درمان این عفونتها شامل مترونیدازول یا تینیدازول(Tinidazole) است و شریک جنسی هم حتما باید همزمان درمان شود.

عفونت های زنان (اینستاگرام)

نوبت دهی آنلاین